RTS, a.s.

VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY

pro dodávku stavebních prací

( pozemní stavby )

 

 

Obsah:

1.         Povinnosti zhotovitele. 1

2.         Povinnosti objednatele. 1

3.         Rozsah předmětu smlouvy. 1

4.         Termíny plnění 3

5.         Cena díla a podmínky pro změnu sjednané ceny. 4

6.         Platební podmínky. 7

7.         Majetkové sankce. 9

8.         Staveniště. 11

9.         Stavební deník. 13

10.        Provádění díla a bezpečnost práce. 16

11.        Subdodavatelé. 18

12.        Kontroly, zkoušky a revize. 18

13.        Předání a převzetí díla. 18

14.        Užívání díla. 21

15.        Záruka za jakost díla. 21

16.        Vlastnictví díla a nebezpečí škody na díle. 23

17.        Pojištění díla. 24

18.        Vyšší moc. 24

19.        Změna smlouvy. 24

20.        Odstoupení od smlouvy. 25

 

 

1.       Povinnosti zhotovitele

1.1.             Oprávnění k podnikání

1.1.1.        Zhotovitel je povinen předložit  před podpisem smlouvy Objednateli doklady opravňující jej k podnikání podle zvláštních právních předpisů pro celý rozsah díla.

1.2.             Závazek provést dílo na svůj náklad a na svou odpovědnost

1.2.1.        Zhotovitel je povinen provést dílo na svůj náklad a na své nebezpečí ve sjednané době.

 

2.       Povinnosti objednatele

2.1.             Povinnost zaplatit

2.1.1.        Objednatel je povinen řádně a včas provedené dílo převzít a zaplatit za něj dohodnutou cenu

 

3.       Rozsah předmětu smlouvy

3.1.             Rozsah předmětu smlouvy

3.1.1.        Předmětem smlouvy a těchto obchodních podmínek je zhotovení stavby. Zhotovením stavby se rozumí úplné, funkční a bezvadné provedení všech stavebních a montážních prací a konstrukcí, včetně dodávek potřebných materiálů a zařízení nezbytných pro řádné dokončení díla, dále provedení všech činností souvisejících s dodávkou stavebních prací a konstrukcí jejichž provedení je pro řádné dokončení díla nezbytné (např. zařízení Staveniště, bezpečnostní opatření apod.) včetně koordinační a kompletační činnosti celé stavby.

3.1.2.        Rozsah předmětu stavby je vymezen projektovou dokumentací předanou Objednatelem Zhotoviteli.

3.1.3.        Součástí dodávky stavby je i vypracování projektové dokumentace  skutečného provedení stavby a geodetické zaměření dokončeného díla.

3.1.4.        Mimo všechny definované činností patří do dodávky stavby i následující práce a činnosti:

3.1.4.1.              zajištění vytýčení veškerých inženýrských sítí, odpovědnost za jejich neporušení během výstavby a zpětné protokolární předání jejich správcům,

3.1.4.2.              zajištění všech nezbytných průzkumů nutných pro řádné provádění a dokončení díla,

3.1.4.3.              zajištění a provedení všech opatření organizačního a stavebně technologického charakteru k řádnému provedení díla,

3.1.4.4.              veškeré práce a dodávky související s bezpečnostními opatřeními na ochranu lidí a majetku (zejména chodců a vozidel v místech dotčených stavbou),

3.1.4.5.              ostraha stavby a Staveniště, zajištění bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí,

3.1.4.6.              projednání a zajištění případného zvláštního užívání komunikací a veřejných ploch včetně úhrady vyměřených poplatků a nájemného,

3.1.4.7.              zajištění dopravního značení k dopravním omezením, jejich údržba a přemisťování a následné odstranění,

3.1.4.8.              zajištění a provedení všech nutných zkoušek dle ČSN (případně jiných norem vztahujících se k prováděnému dílu včetně pořízení protokolů),

3.1.4.9.              zajištění atestů a dokladů o požadovaných vlastnostech výrobků ke kolaudaci (i dle zákona č. 22/1997 Sb. – prohlášení o shodě) a revizí veškerých elektrických zařízení s případným odstraněním uvedených závad,

3.1.4.10.           zajištění všech ostatních nezbytných zkoušek, atestů a revizí podle ČSN a případných jiných právních nebo technických předpisů platných v době provádění a předání díla, kterými bude prokázáno dosažení předepsané kvality a předepsaných technických parametrů díla,

3.1.4.11.           zřízení a odstranění zařízení Staveniště včetně napojení na inženýrské sítě,

3.1.4.12.           odvoz a uložení vybouraných hmot a stavební suti na skládku včetně poplatku za uskladnění v souladu s ustanoveními zákona 185/2001 Sb. - o odpadech,

3.1.4.13.           uvedení všech povrchů dotčených stavbou do původního stavu (komunikace, chodníky, zeleň, příkopy, propustky apod.),

3.1.4.14.           v souladu s platnými rozhodnutími a vyjádřeními oznámit zahájení stavebních prací např. správcům sítí apod.,

3.1.4.15.           zabezpečení podmínek stanovených správci inženýrských sítí,

3.1.4.16.           zajištění a splnění podmínek vyplývajících z územního rozhodnutí a ze stavebního povolení nebo jiných dokladů,

3.1.4.17.           zpracování a předložení ( při předání a převzetí stavby) dokladu o energetické průkaznosti objektu (dle metodiky ČEA)

3.2.             Projektová dokumentace skutečného provedení stavby

3.2.1.        Dokumentaci skutečného provedení díla vypracuje Zhotovitel jako součást dodávky stavby.

3.2.2.        Dokumentace skutečného provedení stavby bude předána Objednateli ve třech vyhotoveních v grafické (tištěné) podobě není-li dále stanoveno jinak.

3.2.3.        Dokumentace skutečného provedení bude provedena podle následujících zásad

3.2.3.1.              Do projektové dokumentace pro provedení stavby všech stavebních objektů a provozních souborů budou zřetelně vyznačeny všechny změny, k nimž došlo v průběhu zhotovení díla.

3.2.3.2.              Ty části projektové dokumentace pro provedení stavby, u kterých nedošlo k žádným změnám budou označeny nápisem „beze změn“,

3.2.3.3.              Každý výkres dokumentace skutečného provedení stavby bude opatřen jménem a příjmením osoby, která změny zakreslila, jejím podpisem a razítkem Zhotovitele

3.2.3.4.              U výkresů obsahujících změnu proti projektu pro provedení stavby bude přiložen i doklad, ze kterého bude vyplývat projednání změny s odpovědnou osobou Objednatele a její souhlasné stanovisko,

3.2.3.5.              Součástí dokumentace skutečného provedení stavby bude i celková situace včetně přívodů, přípojek, komunikací, podzemních i nadzemních vedení v areálu Staveniště s údaji o hloubkách uložení sítí (tato část bude i v digitální podobě).

3.3.             Geodetické zaměření díla

3.3.1.        Geodetické zaměření skutečného provedení díla bude provedeno a ověřeno oprávněným zeměměřičským inženýrem podle zák. 200/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů a bude předáno zadavateli třikrát v grafické a jedenkrát v  digitální podobě.

3.3.2.        Součástí tohoto změření jsou:

3.3.2.1.              Geodetické zaměření skutečného provedení díla.

3.3.2.2.              Geometrický plán pro vklad do katastru nemovitostí.

3.3.2.3.              Doklady o vytýčení stavby.

 

4.       Termíny plnění

4.1.             Termín zahájení

4.1.1.        Zhotovitel je povinen zahájit práce na díle a řádně v nich pokračovat nejpozději do čtrnácti dnů po ode dne  protokolárního předání Staveniště.

4.1.2.        Pokud Zhotovitel práce na díle nezahájí ani ve lhůtě třiceti dnů ode dne, kdy měl práce na díle zahájit, je Objednatel oprávněn od smlouvy odstoupit.

4.2.             Termín dokončení

4.2.1.        Zhotovitel je povinen dokončit práce na díle v termínu sjednaném dle smlouvy

4.2.2.        Zhotovitel je oprávněn dokončit práce na díle i před sjednaným Termínem dokončení díla a Objednatel je povinen dříve dokončené  dílo převzít a zaplatit.

4.2.3.        Termín dokončení je závislý na řádném a včasném splnění součinností Objednatele dohodnutých ve smlouvě. Po dobu prodlení Objednatele s poskytnutím dohodnutých součinností není Zhotovitel v prodlení s plněním závazku. Nedojde-li mezi stranami k jiné dohodě, prodlužuje se Termín dokončení díla o dobu shodnou s prodlením Objednatele v plnění jeho součinností.

4.2.4.        Prodlení Zhotovitele s dokončením díla delší jak 60 dnů se považuje za  podstatné porušení smlouvy, ale pouze  v případě, že prodlení Zhotovitele nevzniklo z důvodů na straně Objednatele.

4.3.             Termín předání a převzetí díla

4.3.1.        Zhotovitel je povinen předat dílo Objednateli v termínu sjednaném dle smlouvy

4.3.2.        Zhotovitel je oprávněn předat dílo Objednateli i před sjednaným Termínem předání a převzetí díla.

4.3.3.        Obě smluvní strany mohou sjednat předávání a přejímání díla po částech

4.4.             Podmínky pro změnu sjednaných termínů

4.4.1.        Vícepráce a Méněpráce, jejichž  finanční objem nepřekročí 10% z hodnoty  sjednané ceny díla, nemají vliv na Termín dokončení a dílo bude dokončeno ve sjednaném termínu, pokud  se strany nedohodnou jinak.

4.5.             Harmonogram postupu výstavby

4.5.1.        Zhotovitel je povinen předložit Objednateli harmonogram provádění díla nejpozději do jednoho měsíce po podpisu smlouvy. V tomto harmonogramu musí být uvedeny základní druhy prací v členění alespoň na stavební díly /dle  TSKP/ a u nich uveden  předpokládaný termín realizace a finanční objem prováděných prací.

4.5.2.        Pokud Zhotovitel nedodrží postup provádění díla v souladu s harmonogramem, tj. objem finančního plnění Zhotovitele nedosáhne alespoň 80% hodnoty uvedené v harmonogramu (má se na mysli hodnota daná součtem měsíčních objemů od počátku stavby do konce určitého měsíce), je Objednatel oprávněn od smlouvy odstoupit.

 

5.       Cena díla a podmínky pro změnu sjednané ceny

5.1.             Obsah ceny

5.1.1.        Cena  díla je oběma smluvními stranami sjednána v souladu s ustanovením § 2 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách a je dohodnuta včetně daně z přidané hodnoty (DPH)

5.1.2.        Cena je stanovena podle Projektové dokumentace předané objednatelem zhotoviteli. Pro obsah sjednané ceny je rozhodující Výkaz výměr, který je součástí předané Projektové dokumentace.

5.1.3.        Sjednaná cena obsahuje veškeré náklady a zisk Zhotovitele nezbytné k řádnému a včasnému provedení díla. Cena obsahuje mimo vlastní provedení prací a dodávek zejména i náklady na

-          vybudování, udržování a odstranění zařízení Staveniště

-          zabezpečení bezpečnosti a hygieny práce

-          opatření k ochraně živnostního prostředí

-          pojištění stavby a osob

-          organizační a koordinační činnost

-          poplatky spojené se záborem veřejného prostranství

-          zajištění nezbytných dopravních opatření

5.1.4.        Sjednaná cena obsahuje i předpokládané náklady vzniklé vývojem cen v národním hospodářství, a to až do Termínu dokončení díla sjednaného ve smlouvě.

5.2.             Platnost ceny

5.2.1.        Sjednaná cena je platná až do Termínu dokončení sjednaného dle smlouvy.

5.2.2.        Jednotkové ceny uvedené v Položkovém rozpočtu jsou ceny pevné po celou dobu výstavby.

5.3.             Doklady určující cenu

5.3.1.        Je-li cena díla doložena Položkovými rozpočty, ručí zhotovitel za to, že tyto Položkové rozpočty jsou v úplném souladu s Výkazem výměr, předloženým Objednatelem. Položkové rozpočty slouží  k prokazování finančního objemu provedených prací (tj. jako podklad pro měsíční fakturaci) a dále pro ocenění případných Víceprací nebo Méněprací.

5.3.2.        Zhotovitel nemá právo domáhat se zvýšení sjednané ceny z důvodů chyb nebo nedostatků v Položkovém rozpočtu, pokud jsou tyto chyby důsledkem nepřesného nebo neúplného ocenění Výkazu výměr.

5.4.             Podmínky pro změnu ceny

5.4.1.        Sjednaná cena je cenou nejvýše přípustnou a může být změněna pouze za níže uvedených podmínek.

5.4.2.        Změna sjednané ceny je možná pouze

a)       pokud po podpisu smlouvy a před Termínem dokončení díla dojde ke změnám sazeb DPH;

b)       pokud Objednatel bude požadovat i provedení jiných prací nebo dodávek, než těch, které byly předmětem Projektové dokumentace nebo pokud Objednatel vyloučí některé práce nebo dodávky z předmětu plnění;

c)       pokud Objednatel bude požadovat jinou kvalitu nebo druh dodávek, než tu, která byla určena Projektovou dokumentací;

d)       pokud Projektová dokumentace předaná Objednatelem Zhotoviteli bude vykazovat vady nebo chyby, mající vliv na sjednanou cenu;

e)       pokud z důvodů na straně Objednatele dojde k prodloužení Termínu dokončení díla. Tato podmínka se týká pouze prací neprovedených v původní lhůtě výstavby;

f)         pokud se při realizaci díla vyskytnou skutečnosti, které nebyly v době sjednání smlouvy známy a zhotovitel je nezavinil ani nemohl předvídat a tyto skutečnosti mají prokazatelný vliv na sjednanou cenu.

5.5.             Způsob sjednání změny ceny

5.5.1.        Nastane-li některá z podmínek, za kterých je možná změna sjednané ceny je Zhotovitel povinen provést výpočet změny nabídkové ceny a předložit jej Objednateli k odsouhlasení.

5.5.2.        Zhotoviteli vzniká právo na zvýšení sjednané ceny teprve v případě, že změna bude odsouhlasena Objednatelem.

5.5.3.        Objednateli vzniká právo na snížení sjednané ceny teprve v případě, že změna bude odsouhlasena Zhotovitelem.

5.5.4.        Zhotoviteli zaniká jakýkoliv nárok na zvýšení sjednané ceny, jestliže písemně  neoznámí nutnost jejího překročení a výši požadovaného zvýšení ceny bez zbytečného odkladu poté, kdy se ukázalo, že je zvýšení ceny nevyhnutelné. Toto  písemné oznámení však nezakládá právo Zhotovitele na zvýšení sjednané ceny. Zvýšení sjednané ceny je možné pouze za podmínek daných těmito všeobecnými obchodními podmínkami.

5.6.             Vícepráce a Méněpráce a způsob jejich prokazování

5.6.1.        Vyskytnou-li se při provádění díla Vícepráce nebo Méněpráce, je Zhotovitel povinen provést jejich přesný soupis včetně jejich ocenění a tento soupis předložit Objednateli k odsouhlasení.

5.6.2.        Vícepráce budou oceněny takto

a)       na základě písemného soupisu Víceprací, odsouhlaseného oběma smluvními stranami, doplní Zhotovitel jednotkové ceny ve výši jednotkových cen podle Položkových rozpočtů a pokud v nich práce a dodávky tvořící Vícepráce nebudou obsaženy, tak Zhotovitel doplní jednotkové ceny podle Sborníků cen stavebních prací vydaných firmou RTS, a.s., Lazaretní 13, 615 00 Brno pro to období, ve kterém mají být Vícepráce realizovány;

b)       vynásobením jednotkových cen a množství  provedených měrných jednotek budou stanoveny základní náklady Víceprací;

c)       K základním nákladům Víceprací dopočte Zhotovitel přirážku na podíl vedlejších nákladů v té výši, v jaké ji uplatnil ve svých Položkových rozpočtech;

d)       Součet vedlejších a základních nákladů pak tvoří základnu pro kompletační přirážku, která bude dopočtena v takové výši, v jaké ji Zhotovitel uplatnil ve svých Položkových rozpočtech; 

e)       K celkovému součtu základních nákladů, vedlejších nákladů a kompletační přirážce pak bude dopočtena DPH podle předpisů platných v době vzniku zdanitelného plnění.

5.6.3.        Méněpráce budou oceněny takto

f)         na základě písemného soupisu Méněprací, odsouhlaseného oběma smluvními stranami, doplní Zhotovitel jednotkové ceny ve výši jednotkových cen podle Položkových rozpočtů

g)       vynásobením jednotkových cen a množství  neprovedených měrných jednotek budou stanoveny základní náklady Méněprací;

h)       K základním nákladům Méněprací dopočte Zhotovitel přirážku na podíl vedlejších nákladů v té výši, v jaké ji uplatnil ve svých Položkových rozpočtech;

i)         Součet vedlejších a základních nákladů pak tvoří základnu pro kompletační přirážku, která bude dopočtena v takové výši, v jaké ji Zhotovitel uplatnil ve svých Položkových rozpočtech; 

j)         K celkovému součtu základních nákladů, vedlejších nákladů a kompletační přirážce pak bude dopočtena DPH ve výši, v jaké byla dopočtena ve sjednané ceně.

5.6.4.        Objednatel je povinen vyjádřit se k návrhu Zhotovitele nejpozději do 10ti dnů ode dne předložení návrhu Zhotovitele.

5.6.5.        Obě strany následně změnu sjednané ceny písemně dohodnou formou Dodatku ke smlouvě.

5.7.             Rozhodčí doložka

5.7.1.        V případě sporu o výši snížení nebo zvýšení sjednané ceny, případně v případě sporu o vzniku nároku na zvýšení nebo snížení ceny požádají obě smluvní strany o stanovisko společnost RTS, a.s., Lazaretní 13, 615 00 Brno, jejíž rozhodnutí je pro obě strany závazné.

 

6.       Platební podmínky

6.1.             Zálohy

6.1.1.        Objednatel neposkytne Zhotoviteli zálohu.

6.2.             Postup plateb

6.2.1.        Cena za dílo bude uhrazeno průběžně na základě daňových dokladů (dále jen faktur) vystavených Zhotovitelem 1x měsíčně.

6.2.2.        Zhotovitel předloží Objednateli vždy nejpozději do pátého dne následujícího měsíce soupis provedených prací oceněný v souladu se způsobem sjednaným ve smlouvě. Objednatel je povinen se k tomuto soupisu vyjádřit nejpozději do 3 pracovních dnů ode dne  jeho obdržení (nevyjádří-li se ve stanovené lhůtě, má se za to, že se soupisem souhlasí) a po odsouhlasení Objednatelem vystaví Zhotovitel fakturu nejpozději do 10 dne příslušného měsíce.Nedílnou součástí faktury musí být soupis provedených  prací. Bez tohoto soupisu je faktura neplatná.

6.2.3.        Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě při odsouhlasení množství nebo druhu provedených prací je Zhotovitel oprávněn fakturovat pouze ty práce a dodávky u kterých nedošlo k rozporu. Pokud bude faktura Zhotovitele obsahovat i práce, které nebyly objednatelem odsouhlaseny, je Objednatel oprávněn uhradit pouze tu část faktury se kterou souhlasí. Na zbývající část faktury nemůže Zhotovitel uplatňovat žádné majetkové sankce ani úrok z prodlení vyplývající z peněžitého dluhu Objednatele.

6.2.4.        Práce a dodávky u kterých nedošlo k dohodě o jejich provedení nebo u kterých nedošlo k dohodě o provedeném množství projednají Zhotovitel s Objednatelem v samostatném řízení, ze kterého pořídí zápis s uvedením důvodů obou stran. Objednatel požádá o stanovisko nezávislého znalce, které je pro obě strany závazné. Náklady na znalce nesou obě strany napolovic.

6.2.5.        Měsíční fakturací bude uhrazena cena díla až do výše 90% z celkové sjednané ceny.

6.2.6.        Překročí-li Zhotovitel některou fakturou hodnotu 90% ze sjednané ceny je Objednatel oprávněn uhradit pouze část faktury tak, aby úhrada jím provedená dosáhla v celkové výši pouze 90% ze sjednané ceny. Na zbývající část faktury přesahující hodnotu 90% ze sjednané ceny nemůže Zhotovitel uplatňovat žádné majetkové sankce ani úrok z prodlení.

6.3.             Zádržné (pozastávka)

6.3.1.        Částka rovnající se 10% z celkové sjednané ceny slouží jako zádržné, které bude uhrazeno Objednatelem Zhotoviteli až po úspěšném protokolárním předání a převzetí díla.

6.3.2.        Pokud Objednatel převezme dílo, na němž se vyskytují vady či nedodělky, bude zádržné uhrazeno až po odstranění posledního z nich.

6.3.3.        Zádržné bude uhrazeno Objednatelem Zhotoviteli na základě daňového dokladu vystaveného Zhotovitelem, v němž bude uvedeno, že se jedná o Konečnou fakturu.

6.4.             Lhůty splatnosti

6.4.1.        Objednatel je povinen uhradit fakturu Zhotovitele nejpozději do 14 dnů ode dne následujícího po dni doručení faktury. Stejná lhůta platí i pro úhradu zádržného.

6.4.2.        Objednatel není v prodlení uhradí-li fakturu do 14 dnů ode dne následujícího po dni doručení faktury, ale po termínu, který je na faktuře uveden jako den splatnosti.

6.4.3.        Za doručení faktury se považuje den předání faktury do poštovní evidence Objednatele, nebo třetí den po jejím doporučeném odeslání Zhotovitelem. Zhotovitel je povinen  vystavit a předat fakturu tak, aby byla objednateli doručena nejpozději desátý pracovní den následujícího měsíce.

6.4.4.        Požádá-li Objednatel písemně Zhotovitele o prodloužení splatnosti faktur, je Zhotovitel povinen této žádosti vyhovět za podmínek, že žádost o prodloužení neobsahuje lhůtu prodloužení delší jak 30 dnů. Objednatel je oprávněn požádat Zhotovitele o prodloužení splatnosti nejvýše 2x ročně.

6.4.5.        Pokud Objednatel bude v prodlení s úhradou faktury o více jak 30 dnů nebo neuhradí dvě po sobě jdoucí faktury, je Zhotovitel oprávněn přerušit provádění prací až do doby zaplacení a o dobu shodnou s dobou, po kterou byl Objednatel v prodlení s úhradou, prodloužit termín dokončení díla.

6.4.6.        Prodlení Objednatele s úhradou dlužné částky delší jak 40 dnů je podstatným porušením smlouvy.

6.5.             Platby za vícepráce

6.5.1.        Pokud se na díle vyskytnou Vícepráce s jejichž provedením Objednatel souhlasí, musí být jejich cena fakturována samostatně

6.5.2.        Faktura za vícepráce musí kromě jiných, výše uvedených náležitostí faktury obsahovat i odkaz na dokument, kterým byly Vícepráce sjednány a odsouhlaseny

6.6.             Náležitosti daňových dokladů (faktur)

6.6.1.        Faktury zhotovitele musí formou a obsahem odpovídat zákonu o účetnictví a zákonu o dani z přidané hodnoty a musí obsahovat

-          označení účetního dokladu a jeho pořadové číslo

-          identifikační údaje objednatele včetně DIČ

-          identifikační údaje zhotovitele včetně DIČ

-          popis obsahu účetního dokladu

-          datum vystavení

-          datum uskutečnění zdanitelného plnění

-          výši ceny bez daně celkem

-          sazbu daně

-          výši daně celkem zaokrouhlenou dle příslušných předpisů

-          cenu celkem včetně daně

-          podpis odpovědné osoby zhotovitele

-          přílohu - soupis provedených prací oceněný podle dohodnutého způsobu

6.7.             Termín splnění povinnosti zaplatit

6.7.1.        Peněžitý závazek (dluh) Objednatele se považuje za splněný v den, kdy je dlužná částka připsána na účet Zhotovitele.

 

7.       Majetkové sankce

7.1.             Sankce za neplnění dohodnutých termínů

7.1.1.        Pokud bude Zhotovitel v prodlení proti Termínu předání a převzetí díla sjednanému podle Smlouvy, je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu ve výši sjednané ve Smlouvě. Pokud ve Smlouvě výše smluvní pokuty uvedena není, pak platí, že smluvní pokuta se sjednává ve výši 10.000,- Kč za každý i započatý den prodlení.

7.1.2.        Pokud prodlení Zhotovitele proti Termínu předání a převzetí díla sjednaného dle Smlouvy přesáhne čtrnáct dnů, je Zhotovitel povinen zaplatit objednateli ještě další smluvní pokutu ve výši sjednané ve Smlouvě. Pokud ve Smlouvě výše další smluvní pokuty uvedena není, pak platí, že další smluvní pokuta se sjednává ve výši 10.000,- Kč za patnáctý  a každý další i započatý den prodlení.

7.1.3.        Prodlení Zhotovitele proti Termínu předání a převzetí díla sjednaného dle Smlouvy delší jak šedesát dnů se považuje za podstatné porušení smlouvy.

7.2.             Sankce za neodstranění vad a nedodělků zjištěných při předání a převzetí díla

7.2.1.        Pokud Zhotovitel nenastoupí do pěti dnů od Termínu předání a převzetí díla k odstraňování vad či nedodělků uvedených v zápise o předání a převzetí díla, je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu 1.000,- Kč za každý nedodělek či vadu, na jejichž odstraňování nenastoupil ve sjednaném termínu, a za každý den  prodlení.

7.2.2.        Pokud Zhotovitel neodstraní nedodělky či vady uvedené v zápise o předání a převzetí díla v dohodnutém termínu zaplatí objednateli smluvní  pokutu 2.000,- Kč za každý nedodělek či vadu u nichž je v prodlení a za každý den prodlení.

7.3.             Sankce za neodstranění reklamovaných vad

7.3.1.        Pokud Zhotovitel nenastoupí ve sjednaném termínu, nejpozději však ve lhůtě do deseti dnů ode dne obdržení reklamace Objednatele k odstraňování reklamované vady (případně vad), je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu 2.000,- Kč za každou reklamovanou vadu, na jejíž odstraňování nenastoupil ve sjednaném termínu a za každý den  prodlení.

7.3.2.        Pokud Zhotovitel neodstraní reklamovanou vadu ve sjednaném termínu, je povinen zaplatit Objednateli smluvní  pokutu 5.000,- Kč za každou reklamovanou vadu u níž je v prodlení a za každý den prodlení.

7.3.3.        Označil-li objednatel v reklamaci, že se jedná o vadu, která brání řádnému užívání díla, případně hrozí nebezpečí škody velkého rozsahu (havárie), sjednávají obě smluvní strany smluvní pokuty v dvojnásobné výši.

7.4.             Sankce za nevyklizení Staveniště

7.4.1.        Pokud Zhotovitel nevyklidí Staveniště ve sjednaném termínu, nejpozději však ve lhůtě do patnácti dnů od Termínu předání a převzetí díla, je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu 5.000,- Kč za každý i započatý den prodlení.

7.5.             Úrok z prodlení a majetkové sankce za prodlení s úhradou

7.5.1.        Pokud bude Objednatel v prodlení s úhradou faktury proti sjednanému termínu je povinen zaplatit Zhotoviteli úrok z prodlení ve výši 0,05% z dlužné částky za každý i započatý den prodlení.

7.5.2.        Pokud prodlení Objednatele s úhradou dlužné částky přesáhne více jak 30 dnů, zvyšuje se sjednaný úrok z prodlení počínaje třicátým prvním dnem prodlení na částku 0,1% z dlužné částky za každý den prodlení.

7.5.3.        V případě, že prodlení Objednatele s úhradou dlužné částky přesáhne více jak 30 dnů, je objednatel povinen zaplatit Zhotoviteli i smluvní pokutu ve výši 0,1% z dlužné částky za třicátý první a každý další i započatý den prodlení.

7.5.4.        Prodlení Objednatele s úhradou faktury delší jak šedesát dnů se považuje za podstatné porušení smlouvy.

7.6.             Způsob vyúčtování sankcí

7.6.1.        Sankci (smluvní pokutu, úrok z prodlení) vyúčtuje oprávněná strana straně povinné písemnou formou.  Ve vyúčtování musí být uvedeno to ustanovení smlouvy, které k vyúčtování sankce opravňuje a způsob výpočtu celkové výše sankce.

7.6.2.        Strana povinná se musí k vyúčtování sankce vyjádřit nejpozději do deseti dnů ode dne jeho obdržení, jinak se má za to, že s vyúčtováním souhlasí. Vyjádřením se v tomto případě rozumí písemné stanovisko strany povinné.

7.6.3.        Nesouhlasí-li strana povinná s vyúčtováním sankce je povinna písemně ve sjednané lhůtě sdělit oprávněné straně důvody, pro které vyúčtování sankce neuznává.

7.6.4.        Sankci lze uplatnit nejpozději do dvanácti měsíců ode dne, kdy nárok na vyúčtování majetkové sankce vznikl. Marným uplynutím této lhůty nárok na zaplacení sankce zaniká (totéž se vztahuje i na úrok z prodlení)

7.7.             Lhůta splatnosti sankcí

7.7.1.        Strana povinná je povinna uhradit vyúčtované sankce nejpozději do čtrnácti dnů od dne obdržení příslušného vyúčtování.

7.7.2.        Stejná lhůta se vztahuje i na úhradu úroku z prodlení.

7.8.             Omezení celkové výše sankcí

7.8.1.        Objednatel a Zhotovitel se dohodli, že celková výše sankcí (vztahuje se i na úrok z prodlení) uplatněných podle Smlouvy nesmí přesáhnout 15% z celkové sjednané ceny díla.

7.8.2.        Zaplacením sankce (smluvní pokuty) není dotčen nárok Objednatele na náhradu škody způsobené mu porušením povinnosti Zhotovitele, na niž se sankce vztahuje.

 

8.       Staveniště

8.1.             Předání a převzetí Staveniště

8.1.1.        Objednatel je povinen předat Zhotoviteli Staveniště (nebo jeho ucelenou část) prosté práv třetí osoby nejpozději do deseti dnů po oboustranném podpisu smlouvy a dílo,  pokud  se strany písemně nedohodnou jinak. Splnění termínu předání Staveniště je podstatnou náležitostí smlouvy, na níž je závislé splnění Termínu předání a převzetí díla.

8.1.2.        O předání a převzetí Staveniště vyhotoví Objednatel písemný protokol, který obě strany podepíší. Za den předání Staveniště se považuje den, kdy dojde k oboustrannému podpisu příslušného protokolu.

8.1.3.        Součástí předání a převzetí Staveniště je i předání dokumentů Objednatelem Zhotoviteli, nezbytných pro řádné užívání Staveniště (případně sjednání dohody o termínu předání), a to zejména

-          pravomocné stavební povolení

-          doklady o provedených průzkumech (stavebně technický průzku, hydrogeologický průzkum, archeologický průzkum, radonový průzkum apod.)

-          vytyčovací schéma Staveniště s vytýčením směrových a výškových bodů

-          vyznačení přístupových a příjezdových cest

-          vyznačení bodů pro napojení odběrných míst vody, kanalizace, elektrické energie, plynu či případně jiných médií

-          podmínky vztahující se k ochraně životního prostředí (zejména v otázkách zeleně, manipulace s odpady, odvod znečištěných vod apod.)

8.2.             Vytýčení stávajících podzemních inženýrských sítí

8.2.1.        Nejpozději v den předání a převzetí Staveniště předá Objednatel Zhotoviteli i doklady o vytýčení stávajících inženýrských sítí (vodovodních, stokových, energetických a telekomunikačních) nacházejících se v prostoru Staveniště, případně i na pozemcích přilehlých, které budou prováděním díla dotčeny. Doklady o vytýčení stávajících inženýrských sítí předá Objednatel Zhotoviteli včetně podmínek správců nebo vlastníků těchto sítí.

8.2.2.        Zhotovitel je povinen seznámit se po převzetí Staveniště s rozmístěním a trasou stávajících inženýrských sítí na staveništi a přilehlých pozemcích dotčených prováděním díla a tyto buď vhodným způsobem přeložit nebo chránit tak, aby v průběhu provádění díla nedošlo k jejich poškození.

8.2.3.        Zhotovitel je povinen dodržovat všechny podmínky správců nebo vlastníků sítí a nese veškeré důsledky a škody vzniklé jejich nedodržením. Zhotovitel  neodpovídá za škody na stávajících inženýrských sítích, které nebyly vyznačeny v podkladech objednatele.

8.2.4.        Dojde-li k poškození stávajících inženýrských sítí, které byly řádně vytýčeny, nese veškeré náklady na uvedení sítí do původního stavu Zhotovitel včetně případných škod, pokut apod.

8.2.5.        Dojde-li k poškození stávajících inženýrských sítí, které nebyly řádně vytýčeny, je Zhotovitel povinen bezodkladně uvést poškozené sítě do původního stavu a veškeré náklady na uvedení sítí do původního stavu nese Objednatel včetně případných škod, pokut apod.

8.3.             Vybudování zařízení Staveniště

8.3.1.        Provozní, sociální a případně i výrobní zařízení Staveniště zabezpečuje zhotovitel v souladu se svými potřebami a v souladu  s projektovou dokumentací. Náklady na  projekt, vybudování, zprovoznění, údržbu,  likvidaci a vyklizení zařízení Staveniště jsou zahrnuty ve sjednané ceně díla.

8.3.2.        Zařízení Staveniště vybuduje v rozsahu nezbytném Zhotovitel

8.3.3.        Jako součást zařízení Staveniště zajistí Zhotovitel i rozvod potřebných médií na Staveništi a jejich připojení na odběrná místa určená Objednatelem.

8.3.4.        Zhotovitel je povinen zabezpečit samostatná měřící místa na úhradu jím spotřebovaných energií a tyto uhradit.

8.3.5.        Zhotovitel je povinen poskytnout  Objednateli a osobám vykonávajícím funkci  Technického a Autorského dozoru provozní prostory a zařízení nezbytné pro výkon jejich funkce při realizaci díla.

8.4.             Užívání Staveniště

8.4.1.        Zhotovitel je povinen užívat Staveniště pouze pro účely související s prováděním díla a při užívání Staveniště je povinen dodržovat veškeré právní předpisy.

8.4.2.        Odvod srážkových, odpadních a technologických  vod ze Staveniště zajišťuje zhotovitel a je povinen dbát na to, aby nedocházelo k podmáčení Staveniště nebo okolních ploch. Pokud k této činnosti využije veřejných stokových sítí je povinen tuto skutečnost projednat  s vlastníkem těchto sítí.

8.4.3.        Zhotovitel zajistí střežení Staveniště a v případě potřeby i jeho oplocení nebo jiné vhodné zabezpečení.

8.4.4.        Zhotovitel je povinen předat Objednateli nejpozději do patnácti dnů ode dne předání a převzetí Staveniště seznam osob (zejména svých zaměstnanců a zaměstnanců svých podzhotovitelů), kterým je povolen vstup na Staveniště. Zhotovitel je povinen tento seznam průběžně aktualizovat.

8.4.5.        Zhotovitel není oprávněn, pokud se strany nedohodnou jinak, využívat Staveniště k ubytování nebo nocování osob.

8.4.6.        Zhotovitel je povinen zabezpečit na Staveništi identifikační tabuli v provedení a rozměrech obvyklých, s uvedením údajů o stavbě (zejména název stavby, termíny provedení a předpokládané náklady stavby) a údajů o Zhotoviteli, Objednateli a osobách vykonávajících funkci Technického a Autorského dozoru.  Zhotovitel je povinen tuto identifikační tabuli udržovat v aktuálním stavu. Jiné reklamy či identifikační tabule (např. subdodavatelů) lze na Staveništi umístit pouze se souhlasem Objednatele.

8.5.             Podmínky užívání veřejných prostranství a komunikací

8.5.1.        Veškerá potřebná povolení k užívání veřejných ploch, případně rozkopávkám nebo překopům  veřejných komunikací zajišťuje zhotovitel a nese veškeré případné poplatky.

8.5.2.        Jestliže v souvislosti s provozem Staveniště nebo prováděním díla bude třeba umístit nebo přemístit  dopravní značky podle předpisů o pozemních komunikacích, obstará tyto práce Zhotovitel. Zhotovitel dále zodpovídá i za umisťování, přemisťování a udržování dopravních značek v souvislosti s průběhem provádění  prací. Jakékoliv pokuty či náhrady škod vzniklých v této souvislosti jdou k tíži Zhotovitele.

8.5.3.        Zhotovitel je povinen udržovat na Staveništi pořádek.

8.5.4.        Zhotovitel je povinen průběžně ze Staveniště odstraňovat všechny druhy odpadů , stavební suti a nepotřebného materiálu. Zhotovitel je rovněž povinen zabezpečit, aby odpad vzniklý z jeho činnosti nebo stavební materiál nebyl umísťován mimo Staveniště.

8.6.             Podmínky bezpečnosti a hygieny a ochrany živnostního prostředí na staveništi

8.6.1.        Zhotovitel je povinen zajistit na Staveništi veškerá bezpečnostní opatření a hygienická opatření  a požární ochranu Staveniště i prováděného díla, a to v rozsahu a způsobem stanoveným příslušnými předpisy.

8.6.2.        Zhotovitel je povinen zabezpečit Staveniště hasícími prostředky.

8.6.3.        Zhotovitel je povinen vypracovat pro Staveniště požární řád, poplachové směrnice stavby a provozně dopravní řád stavby a je povinen je viditelně na Staveništi umístit.

8.6.4.        Zhotovitel je povinen zajistit bezpečný vstup a vjezd na Staveniště a stejně tak i výstup a výjezd. Za provoz na Staveništi odpovídá Zhotovitel.

8.7.             Vyklizení Staveniště

8.7.1.        Zhotovitel je povinen odstranit zařízení Staveniště a vyklidit Staveniště nejpozději do 15 dnů ode dne Předání a převzetí díla, pokud se strany nedohodnou jinak.

8.7.2.        Nevyklidí-li Zhotovitel Staveniště ve sjednaném termínu je Objednatel oprávněn zabezpečit vyklizení Staveniště třetí osobou a náklady s tím spojené uhradí Objednateli Zhotovitel.

 

9.       Stavební deník

9.1.             Povinnost vést stavební deník

9.1.1.        Zhotovitel je povinen vést ode dne předání a převzetí Staveniště o pracích, které provádí, stavební deník.

9.1.2.        Stavební deník musí být v pracovní dny od 7.00 do 17.00 hod. přístupný oprávněným osobám Objednatele, případně jiným osobám oprávněným do Stavebního deníku zapisovat.

9.1.3.        Zápisy do stavebního deníku se provádí v originále a dvou kopiích. Originály zápisů je Zhotovitel povinen předat Objednateli nejméně 1x měsíčně, pokud se strany nedohodnou jinak.

9.1.4.        První kopii obdrží osoba vykonávající funkci Technického dozoru objednatele a druhou kopii obdrží Zhotovitel.

9.1.5.        Povinnost vést Stavební deník končí nabytím právní moci kolaudačního rozhodnutí. V případě výskytu kolaudačních vad nebo jiných podmínek kolaudačního rozhodnutí končí povinnost vést stavební deník až dnem jejich úplného odstranění nebo splnění.

9.1.6.        Povinnost archivovat Stavební deník po dobu nejméně 10 let ode dne nabytí právní moci kolaudačního rozhodnutí má Objednatel.

9.2.             Obsah stavebního deníku

9.2.1.        Ve  Stavebním deníku musí být uvedeny základní údaje

-          název, sídlo, IČ (příp.DIČ) Zhotovitele včetně jmenného seznamu osob oprávněných za Zhotovitele provádět zápisy do Stavebního deníku s uvedením jejich kontaktů a podpisového vzoru

-          název, sídlo, IČ (příp.DIČ) Objednatele včetně jmenného seznamu osob oprávněných za Objednatele provádět zápisy do Stavebního deníku s uvedením jejich kontaktů a podpisového vzoru

-          název, sídlo, IČ (příp.DIČ) zpracovatele Projektové dokumentace

-          seznam dokumentace stavby včetně veškerých změn a doplňků

-          seznam dokladů a úředních opatření týkajících se stavby

9.2.2.        Do Stavebního deníku zapisuje Zhotovitel veškeré skutečnosti  rozhodné pro provádění díla. Zejména je povinen zapisovat údaje o

-          stavu Staveniště,  počasí, počtu pracovníků a nasazení strojů a dopravních prostředků

-          časovém postupu prací

-          kontrole jakosti provedených prací

-          opatřeních učiněných v souladu s předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví

-          opatřeních učiněných v souladu s předpisy požární ochrany a ochrany životního prostředí

-          událostech nebo překážkách majících vliv na provádění díla

9.2.3.        Všechny listy Stavebního deníku musí být očíslovány.

9.2.4.        Ve Stavebním deníku nesmí být vynechána volná místa.

9.2.5.        V případě neočekávaných událostí nebo okolností mají zvláštní význam pro další postup stavby pořizuje Zhotovitel i příslušnou fotodokumentaci, která se stane součástí Stavebního deníku.

9.3.             Osoby oprávněné k zápisům ve stavebním deníku

9.3.1.        Do Stavebního deníku jsou oprávněni zapisovat jakož i nahlížet nebo pořizovat výpisy

-          oprávnění zástupci Objednatele

-          oprávnění zástupci Zhotovitele

-          osoba pověřená výkonem Technického dozoru

-          osoba pověřená výkonem Autorského dozoru

-          zástupci orgánů státního stavebního dohledu

-          zástupci orgánů státní památkové péče

 

9.3.2.        Zápisy do Stavebního deníku musí být prováděny čitelně a musí být vždy podepsány osobou, která příslušný zápis učinila

9.4.             Způsob vedení a zápisu do Stavebního deníku

9.4.1.        Zápisy do Stavebního deníku provádí Zhotovitel formou denních záznamů. Veškeré okolnosti rozhodné pro plnění díla musí být učiněny Zhotovitelem v ten den, kdy nastaly.

9.4.2.        Objednatel nebo jím pověřená osoba vykonávající funkci Technického dozoru je povinen se vyjadřovat k zápisům ve Stavebním deníku učiněných Zhotovitelem nejpozději do pěti pracovních dnů ode dne vzniku zápisu, jinak se má za to, že  s uvedeným zápisem souhlasí.

9.4.3.        Nesouhlasí-li Zhotovitel se zápisem, který učinil do Stavebního deníku Objednatel nebo jím pověřená osoba vykonávající funkci Technického dozoru, případně osoba vykonávající funkci Autorského dozoru, musí k tomuto zápisu připojit svoje stanovisko nejpozději do pěti pracovních dnů, jinak se má za to, že se zápisem souhlasí.

9.5.             Závaznost ujednání ve stavebním deníku

9.5.1.        Zápisy  ve Stavebním deníku se  nepovažují za změnu smlouvy, ale slouží jako podklad pro vypracování příslušných dodatků a změn smlouvy.

9.6.             Deník víceprací

9.6.1.        Zhotovitel je povinen za stejných podmínek, jak jsou uvedeny pro vedení Stavebního deníku, vést pro účely řádné,  průběžné a přesné evidence samostatný Deník víceprací a změn díla /dále jen Deník víceprací/.

9.6.2.        Do Deníku víceprací zapisuje Zhotovitel zejména všechny změny  nebo úpravy díla, které se odchylují od  projektové dokumentace a veškeré vícepráce nebo méněpráce, které v průběhu realizace díla vzniknou.

9.6.3.        Zhotovitel je povinen vypracovat a do Deníku víceprací uvést stručný, ale přesný technický popis víceprací nebo změn díla a jejich podrobný a přesný výkaz výměr a návrh na zvýšení či snížení ceny. Objednatel se k těmto zápisům vyjadřuje na vyzvání Zhotovitele, nejpozději však do pěti pracovních dnů od vyzvání Zhotovitelem. Zápis Zhotovitele musí obsahovat i odkaz na zápis v řádném Stavebním deníku a přesné určení kde a kdy vícepráce vznikly a z jakého důvodu.

9.7.             Kontrolní dny

9.7.1.        Pro účely kontroly průběhu provádění díla organizuje Objednatel Kontrolní dny v termínech nezbytných pro řádné provádění kontroly, nejméně však jedenkrát měsíčně. Objednatel je povinen oznámit konání Kontrolního dne písemně a nejméně pět dnů před jeho konáním.

9.7.2.        Kontrolních dnů jsou povinni se zúčastnit zástupci Objednatele včetně osob vykonávajících funkci Technického dozoru a Autorského dozoru a zástupci Zhotovitele.

9.7.3.        Vedením Kontrolních dnů je pověřen Objednatel.

9.7.4.        Obsahem Kontrolního dne je zejména zpráva Zhotovitele o postupu prací, kontrola časového a finančního plnění provádění prací, připomínky a podněty osob vykonávajících funkci Technického a Autorského dozoru a stanovení případných nápravných opatření a úkolů.

9.7.5.        Objednatel pořizuje z Kontrolního dne zápis o jednání, který písemně předá všem zúčastněným.

9.7.6.        Zhotovitel zapisuje datum konání Kontrolního dne a jeho závěry do Stavebního deníku.

 

10.   Provádění díla a bezpečnost práce

10.1.          Pokyny Objednatele

10.1.1.    Při provádění díla posupuje Zhotovitel samostatně. Zhotovitel se však zavazuje respektovat veškeré pokyny Objednatele, týkající se realizace předmětného díla a upozorňující na možné porušování smluvních povinností Zhotovitele.

10.1.2.    Zhotovitel je povinen upozornit Objednatele bez zbytečného odkladu na nevhodnou povahu věcí převzatých od Objednatele nebo pokynů daných mu Objednatelem k provedení díla, jestliže  Zhotovitel mohl tuto nevhodnost zjistit při vynaložení odborné péče.

10.2.          Použité materiály a výrobky

10.2.1.    Věci, které jsou potřebné k provedení díla je povinen opatřit Zhotovitel, pokud v této smlouvě není výslovně uvedeno, že je opatří Objednatel.

10.2.2.    Zhotovitel zavazuje a ručí za to, že při realizaci díla nepoužije žádný materiál o kterém je v  době jeho užití známo, že je škodlivý. Pokud tak Zhotovitel učiní je povinen na písemné vyzvání Objednatele provést okamžitě nápravu a veškeré náklady s tím spojené nese Zhotovitel. Stejně tak se Zhotovitel zavazuje, že k realizaci díla nepoužije materiály, které nemají požadovanou certifikaci, je-li pro jejich použití nezbytná podle příslušných předpisů.

10.2.3.    Zhotovitel doloží na vyzvání objednatele, nejpozději však v Termínu předání a převzetí díla soubor certifikátů rozhodujících materiálů užitých k vybudování díla.

10.3.          Dodržování bezpečnost a hygieny práce

10.3.1.    Zhotovitel je povinen zajistit při provádění díla dodržení veškerých bezpečnostních opatření a hygienických opatření a opatření vedoucích k požární ochraně prováděného díla, a to v rozsahu a způsobem stanoveným příslušnými předpisy.

10.3.2.    Zhotovitel je povinen provést pro všechny své zaměstnance pracující na díle vstupní školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o požární ochraně. Zhotovitel je rovněž povinen průběžně znalosti svých zaměstnanců o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o požární ochraně obnovovat a kontrolovat.

10.3.3.    Zhotovitel je povinen zabezpečit provedení vstupního školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o požární ochraně i u svých podzhotovitelů.

10.3.4.    Zhotovitel v plné míře zodpovídá za bezpečnost a ochranu zdraví všech osob, které se s jeho vědomím zdržují na Staveništi a je povinen zabezpečit jejich vybavení ochrannými pracovními pomůckami.

10.3.5.    Zhotovitel je povinen provádět v průběhu provádění díla vlastní dozor a soustavnou kontrolu nad bezpečností práce a požární ochranou na Staveništi.

10.3.6.    Zhotovitel je povinen zabezpečit i veškerá bezpečností opatření na ochranu osob a majetku mimo prostor Staveniště, jsou-li dotčeny prováděním prací na díle (zejména veřejná prostranství nebo komunikace ponechaná v užívání veřejnosti jako např. podchody pod lešením).

10.3.7.    Zhotovitel je povinen pravidelně kontrolovat stav sousedících objektů.

10.3.8.    Dojde-li k jakémukoliv úrazu při provádění díla nebo při činnostech souvisejících s prováděním díla je Zhotovitel povinen zabezpečit vyšetření úrazu a sepsání příslušného záznamu. Objednatel je povinen poskytnout Zhotoviteli nezbytnou součinnost.

10.4.          Dodržování zásad ochrany životního prostředí

10.4.1.    Zhotovitel při provádění díla provede veškerá potřebná opatření, která zamezí nežádoucím vlivům stavby na okolní prostředí (zejména na nemovitosti přiléhající ke Staveništi) a je povinen dodržovat veškeré podmínky vyplývající z právních předpisů řešících problematiku vlivu stavby na životní prostředí.

10.4.2.    Zhotovitel je povinen vést evidenci o všech druzích odpadů vzniklých z jeho činnosti a vést evidenci o způsobu jejich zneškodňování.

10.5.          Dodržování podmínek rozhodnutí dotčených orgánů a organizací

10.5.1.    Zhotovitel se zavazuje dodržet při provádění díla veškeré podmínky a připomínky vyplývající z územního rozhodnutí a stavebního povolení. Pokud nesplněním těchto podmínek vznikne Objednateli škoda, hradí ji Zhotovitel v plném rozsahu. Tuto povinnost nemá, prokáže-li, že škodě nemohl zabránit ani v případě vynaložení veškeré možné péče, kterou na něm lze spravedlivě požadovat.

10.5.2.    Zhotovitel odpovídá za to, že všichni jeho zaměstnanci byli podrobeni vstupní lékařské prohlídce a že jsou zdravotně způsobilí k práci na díle.

10.6.          Kontrola provádění prací

10.6.1.    Objednatel je oprávněn kontrolovat provádění díla. Zjistí-li Objednatel, že Zhotovitel provádí dílo v rozporu se svými povinnostmi, je Objednatel oprávněn dožadovat se toho, aby Zhotovitel odstranil vady vzniklé vadným prováděním a dílo prováděl  řádným způsobem. Jestliže Zhotovitel tak neučiní ani v přiměřené lhůtě mu k tomu poskytnuté a  postup Zhotovitele by vedl nepochybně k podstatnému porušení smlouvy, je Objednatel oprávněn odstoupit od smlouvy.

10.6.2.    Zhotovitel je povinen vyzvat Objednatele ke kontrole a prověření prací, které v dalším postupu budou zakryty nebo se stanou nepřístupnými (postačí zápis ve stavebním deníku). Zhotovitel je povinen vyzvat Objednatele nejméně pět dnů před termínem, v němž budou předmětné práce zakryty.

10.6.3.    Pokud se Objednatel ke kontrole přes včasné písemné vyzvání nedostaví, je Zhotovitel oprávněn předmětné práce zakrýt. Bude-li v tomto případě Objednatel dodatečně požadovat jejich odkrytí, je Zhotovitel povinen toto odkrytí provést na náklady Objednatele. Pokud se však zjistí, že práce nebyly řádně provedeny, nese veškeré náklady spojené s odkrytím prací, opravou chybného stavu a následným zakrytím Zhotovitel.

10.7.          Kvalifikace pracovníků zhotovitele

10.7.1.    Veškeré odborné práce musí vykonávat pracovníci Zhotovitele nebo jeho subdodavatelů  mající příslušnou kvalifikaci. Doklad o kvalifikaci pracovníků je Zhotovitel na požádání Objednatele povinen doložit.

10.8.          Odpovědnost Zhotovitele za škodu a povinnost nahradit škodu

10.8.1.    Pokud činností Zhotovitele dojde ke způsobení škody Objednateli nebo třetím osobám z titulu opomenutí, nedbalosti nebo neplněním podmínek vyplývajících ze zákona, technických nebo jiných norem nebo vyplývajících z této smlouvy je Zhotovitel povinen  bez zbytečného odkladu tuto škodu odstranit  a není-li to možné, tak finančně uhradit. Veškeré náklady s tím spojené nese Zhotovitel .

10.8.2.    Zhotovitel odpovídá i za škodu způsobenou činností těch, kteří pro něj dílo provádějí.

10.8.3.    Zhotovitel odpovídá za škodu způsobenou okolnostmi, které mají původ v povaze strojů, přístrojů nebo jiných věcí, které zhotovitel použil nebo hodlal použít při provádění díla.

10.9.          Archeologické nálezy

10.9.1.    Jestliže Zhotovitel při provádění prací narazí na archeologické nálezy, je povinen přerušit práce a informovat písemně Objednatele a všechny dotčené orgány státní správy či jiné dotčené organizace. Objednatel je povinen rozhodnout o dalším postupu, a to písemně a bez odkladu poté, co od Zhotovitele takovouto informaci obdržel.

 

11.   Subdodavatelé

11.1.          Podmínky, za kterých je možné pověřit realizací díla jinou osobu

11.1.1.    Zhotovitel je oprávněn pověřit provedením části díla třetí osobu (podzhotovitele). V tomto případě však Zhotovitel odpovídá za činnost podzhotovitele tak, jako by dílo prováděl sám.

11.1.2.    Objednatel je oprávněn požadovat po Zhotoviteli před uzavřením smlouvy se svým podzhotovitelem předložení nabídek alespoň tří  různých podzhotovitelů na tutéž subdodávku. Přitom má Objednatel právo rozhodnout o vyzvání dalších, jím určených podzhotovitelů k podání nabídky. O výběru konkrétního podzhotovitele rozhodují obě strany společně. V případě, že k dohodě nedojde rozhoduje o výběru podzhotovitelů Zhotovitel.

11.1.3.    Zhotovitel je povinen zabezpečit ve svých podzhotovitelských smlouvách splnění všech povinností vyplývajících Zhotoviteli ze smlouvy o dílo.

 

12.   Kontroly, zkoušky a revize

12.1.          Kontrolní a zkušební plán stavby

12.1.1.    Zhotovitel je povinen před zahájením prací předložit objednateli nebo Technickému dozoru objednatele kontrolní a zkušební plán

12.1.2.    Objednatel je oprávněn kontrolovat dodržování a plnění postupů podle kontrolního a zkušebního plánu a v případě odchylky postupu zadavatele od tohoto dokumentu požadovat okamžitou nápravu a v případě vážného porušení povinností zhotovitele v proti kontrolnímu a zkušebnímu plánu pozastavit provádění prací.

 

13.   Předání a převzetí díla

13.1.          Organizace předání díla

13.1.1.    Zhotovitel je povinen písemně oznámit Objednateli nejpozději 15 dnů předem, kdy bude dílo připraveno k předání a převzetí. Objednatel je pak povinen nejpozději do tří dnů od termínu stanoveného  zhotovitelem zahájit přejímací řízení a řádně v něm pokračovat.

13.1.2.    Na prvním jednání obě strany dohodnou organizační záležitosti předávacího a přejímacího řízení.

13.1.3.    Místem předání a převzetí díla je místo, kde se dílo provádělo.

13.1.4.    Objednatel je povinen k předání a převzetí díla přizvat osoby vykonávající funkci Technického a Autorského dozoru.

13.1.5.    Objednatel je oprávněn přizvat k předání a převzetí díla i jiné osoby, jejichž účast pokládá za nezbytnou (např. budoucího uživatele díla)

13.1.6.    Zhotovitel je povinen k předání a převzetí díla přizvat své podzhotovitele.

13.2.          Protokol o předání a převzetí díla

13.2.1.    O průběhu předávacího a přejímacího řízení pořídí Objednatel zápis (protokol).

13.2.2.    Povinným obsahem protokolu jsou:

-          údaje o Zhotoviteli, podzhotovitelích a Objednateli

-          popis díla, které je předmětem předání a převzetí

-          dohoda o způsobu a termínu vyklizení Staveniště

-          termín, od kterého počíná běžet záruční lhůta

-          prohlášení Objednatele, zda dílo přejímá nebo nepřejímá

13.2.3.    Obsahuje-li dílo, které je předmětem předání a převzetí Vady nebo Nedodělky, musí protokol obsahovat i:

-          soupis zjištěných Vad a Nedodělků

-          dohodu o způsobu a termínech jejich odstranění, popřípadě o jiném způsobu narovnání

-          dohodu o zpřístupnění díla nebo jeho částí Zhotoviteli za účelem odstranění Vad nebo Nedodělků

13.2.4.    V případě, že objednatel odmítá dílo převzít, uvede v protokolu o předání á a převzetí díla i důvody, pro které odmítá dílo převzít.

13.3.          Vady a nedodělky

13.3.1.    Objednatel je povinen převzít i dílo, které vykazuje drobné vady a nedodělky, které samy o sobě, ani ve spojení s jinými nebrání řádnému užívání díla.

13.3.2.    V protokolu o předání a převzetí uvede Objednatel soupis těchto Vad a Nedodělků včetně  způsobu a termínu jejich odstranění.

13.3.3.    Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě o termínu odstranění Vad a Nedodělků, pak platí, že Vady a Nedodělky musí být odstraněny nejpozději do 30 dnů ode dne předání a převzetí díla.

13.3.4.    Zhotovitel je povinen ve stanovené lhůtě odstranit Vady nebo Nedodělky i v případě, kdy podle jeho názoru za Vady a Nedodělky neodpovídá. Náklady na odstranění v těchto sporných případech nese až do rozhodnutí soudu Zhotovitel.

13.4.          Neúspěšné předání a převzetí

13.4.1.    V případě, že Zhotovitel oznámí Objednateli, že dílo je připraveno k předání a převzetí a při předávacíma přejímacím řízení se prokáže, že dílo není dokončeno nebo, že není ve stavu nezbytném pro předání a převzetí díla, je Zhotovitel povinen uhradit Objednateli veškeré náklady jemu vzniklé při neúspěšném předávacím a přejímacím řízení. Zhotovitel nese i náklady na organizaci opakovaného řízení.

13.4.2.    V případě, že se Objednatel přes řádné vyzvání a bez závažného důvodu nedostaví k  převzetí a při předání díla, nebo předávací a přejímací řízení jiným způsobem zmaří, je Objednatel povinen uhradit Zhotoviteli veškeré náklady jemu vzniklé při neúspěšném předávacím a přejímacím řízení. Objednatel pak nese i náklady na organizaci opakovaného řízení.

13.5.          Doklady nezbytné k předání a převzetí díla

13.5.1.    Zhotovitel je povinen připravit a doložit u předávacího a přejímacího řízení zejména tyto doklady:

-          Jedno vyhotovení Projektové dokumentace skutečného stavu provedení díla

-          Zápisy a  osvědčení o  provedených zkouškách  použitých materiálů

-          Zápisy a výsledky předepsaných měření ( radon, CO apod.)

-          Zápisy a výsledky o vyzkoušení smontovaného zařízení, o provedených revizních a provozních zkouškách (např. tlakové zkoušky, revize elektroinstalace, plynu, tlakové nádoby, komíny apod.)

-          Zápisy a výsledky o prověření prací a konstrukcí zakrytých v průběhu prací

-          Seznam strojů a zařízení, které jsou  součástí díla, jejich pasporty, záruční listy, návody k obsluze a údržbě v českém jazyce

-          Stavební deník (případně deníky) a deník(y) víceprací

13.5.2.    Nedoloží-li Zhotovitel požadované doklady, nepovažuje se dílo za dokončené a schopné předání.

13.5.3.    Objednatel je povinen připravit a doložit u předávacího a přejímacího řízení zejména tyto doklady

-          Územní rozhodnutí

-          Stavební povolení včetně dokladu o jeho nabytí právní moci a včetně všech případných změn a doplňků

Tyto doklady slouží při předání a převzetí díla ke kontrole, zda byly splněny podmínky v nich obsažené.

13.5.4.    Objednatel je oprávněn při přejímacím a předávacím řízení požadovat provedení dalších dodatečných zkoušek včetně zdůvodnění proč je požaduje a s uvedením termínu do kdy je požaduje provést. Tento požadavek však není důvodem k odmítnutí převzetí díla.

13.6.          Předávání a přejímání díla po částech

13.6.1.    Umožňuje-li to povaha díla, lze dílo předávat i po částech, které samy o sobě jsou schopné užívání a jejich užívání nebrání dokončení zbývajících částí díla.

13.6.2.    Pro předávání díla po částech platí pro každou samostatně předávanou a přejímanou část díla všechna ustanovení obdobně.

13.7.          Kolaudace

13.7.1.    Zhotovitel je povinen se zúčastnit kolaudačního řízení, pokud jej přizve stavební úřad. V případě, že se Zhotovitel přes řádné pozvání nedostaví, nese veškeré náklady na opakované kolaudační řízení.

13.7.2.    Zhotovitel je povinen poskytnout Objednateli pro účely kolaudačního řízení nezbytnou součinnost, zejména dodat včas doklady nezbytné pro řádnou kolaudaci stavby

13.7.3.    Objednatel je povinen zaslat bez zbytečného odkladu Zhotoviteli kopii kolaudačního rozhodnutí pokud jsou v něm stanoveny povinnosti Zhotovitele.

13.7.4.    Zhotovitel je povinen splnit svoje povinnosti vyplývající z kolaudačního rozhodnutí ve lhůtě tam stanovené a nebyla-li lhůta stanovena tak nejpozději do třiceti dnů ode dne doručení kopie kolaudačního rozhodnutí.

 

14.   Užívání díla

14.1.          Předčasné užívání

14.1.1.    Pokud chce Objednatel užívat dílo nebo jeho část před úplným dokončením díla, musí se Zhotovitelem uzavřít dohodu o předčasném užívání díla , v níž bude uvedeno:

-          popis předmětu předčasného užívání, jeho stav v době počátku předčasného užívání a podmínky předčasného užívání

-          závazek(y) Objednatele k zajištění bezpečnosti osob a ochrany majetku při předčasném užívání

-          závazek(y) Objednatele k provedení takových opatření, která zabrání vlivu předčasného užívání na dokončení zbývajících částí díla

14.1.2.    Objednatel je povinen předložit uzavřenou dohodu stavebnímu úřadu a vyžádat si povolení k předčasnému užívání díla, jehož kopii předá Objednatel Zhotoviteli ihned, nejpozději však do 5 dnů ode dne nabytí právní moci příslušného rozhodnutí

14.1.3.    Zhotovitel není odpovědný za vady vzniklé opotřebením nebo poškozením díla při předčasném užívání díla nebo jeho části, které by bez předčasného užívání nevznikly.

14.2.          Neoprávněné užívání

14.2.1.    Objednatel nesmí předčasně užívat dílo nebo jeho část, pokud příslušné rozhodnutí stavebního úřadu nenabylo právní moci.

14.2.2.    Objednatel ani třetí osoby jednající na základě smluvního vztahu s Objednatelem nebo na pokyn Objednatele nesmí bez dohody se Zhotovitelem cokoliv z díla demontovat nebo odvážet. I tento postup se považuje za neoprávněné užívání.

14.2.3.    Zhotovitel není odpovědný za vady vzniklé opotřebením nebo poškozením díla při neoprávněném předčasném užívání.

 

15.   Záruka za jakost díla

15.1.          Odpovědnost za vady díla

15.1.1.    Zhotovitel odpovídá za vady, jež má dílo v době jeho předání a dále odpovídá za vady díla zjištěné v záruční době.

15.1.2.    Zhotovitel neodpovídá za vady díla, jestliže tyto vady byly způsobeny použitím věcí předaných mu k zpracování objednatelem v případě, že zhotovitel ani při vynaložení odborné péče vhodnost těchto věcí nemohl zjistit nebo na ně upozornil a objednatel na jejich použití trval. Zhotovitel rovněž neodpovídá za vady způsobené dodržením nevhodných pokynů daných mu objednatelem, jestliže Zhotovitel na nevhodnost těchto pokynů písemně upozornil a Objednatel na jejich dodržení trval nebo jestli Zhotovitel tuto nevhodnost ani při vynaložení odborné péče nemohl zjistit.

15.1.3.    Zhotovitel neodpovídá za vady díla, které byly způsobeny Objednatelem, třetí osobou nebo vyšší mocí.

15.2.          Délka záruční doby

15.2.1.    Délka záruční lhůty je stanovena ve Smlouvě. Není-li ve Smlouvě stanovena pak platí, že záruční lhůta se sjednává v délce 60 měsíců.

15.2.2.    Záruční lhůta neběží po dobu, po kterou Objednatel nemohl předmět díla užívat pro vady díla, za které zhotovitel odpovídá.

15.2.3.    Pro ty části díla, které byly v důsledku oprávněné reklamace Objednatele Zhotovitelem opraveny, běží záruční lhůta opětovně od počátku ode dne provedení reklamační opravy.

15.3.          Výjimky ze záruky

15.3.1.    Záruční lhůta pro dodávky strojů a zařízení na něž výrobce těchto zařízení vystavuje samostatný záruční list se sjednává v délce lhůty poskytnuté výrobcem, nejméně však v délce 24 měsíců.

15.4.          Způsob uplatnění reklamace

15.4.1.    Objednatel je povinen vady písemně reklamovat u zhotovitele bez zbytečného odkladu po jejich zjištění. Oznámení (reklamaci) odešle na adresu zhotovitele uvedenou v oddíle Smluvní strany. V reklamaci musí být vady popsány nebo uvedeno jak se projevují. Dále v reklamaci objednatel uvede jakým způsobem požaduje sjednat nápravu. Objednatel je oprávněn požadovat

a)       odstranění vady dodáním náhradního plnění  (u vad materiálů, zařizovacích předmětů, svítidel apod.)

b)       odstranění vady opravou, je-li vada opravitelná

c)       přiměřenou slevu ze sjednané ceny

Objednatel je oprávněn vybrat si ten způsob, který mu nejlépe vyhovuje.

15.4.2.    Právo Objednatele vyplývající ze záruky zaniká, pokud Objednatel neoznámí vady díla

a)       bez zbytečného odkladu poté, kdy je zjistí,

b)       bez zbytečného odkladu  poté, kdy je měl zjistit při vynaložení odborné péče při  prohlídce při předání a převzetí díla,

c)       bez zbytečného odkladu poté, kdy mohly být zjištěny později při vynaložení odborné péče nejpozději však do konce záruční doby.

15.4.3.    Reklamaci lze uplatnit nejpozději do posledního dne záruční lhůty,  přičemž i reklamace odeslaná Objednatelem v poslední den záruční lhůty se považuje za včas uplatněnou.

15.5.          Podmínky odstranění reklamovaných vad

15.5.1.    Zhotovitel je povinen nejpozději do 10ti dnů po obdržení reklamace písemně oznámit Objednateli zda reklamaci uznává či neuznává. Pokud tak neučiní, má se za to, že reklamaci Objednatele uznává. Vždy však musí písemně sdělit v jakém termínu nastoupí k odstranění vad(y). Tento termín nesmí být delší než 15 dnů ode dne obdržení reklamace, a to bez ohledu na to zda Zhotovitel reklamaci uznává či neuznává. Nestanoví-li Zhotovitel uvedený termín pak  platí lhůta 15 dnů ode dne obdržení reklamace. Současně Zhotovitel  písemně navrhne, do kterého termínu vadu(y) odstraní.

15.5.2.    Zhotovitel je povinen nastoupit neprodleně k odstranění reklamované vady, nejpozději však do patnácti dnů po obdržení reklamace, a to i v případě, že reklamaci neuznává. Náklady na odstranění reklamované vady nese Zhotovitel i ve sporných případech až do rozhodnutí soudu.

15.5.3.    Nenastoupí-li Zhotovitel k odstranění reklamované vady ani do 20ti dnů po obdržení reklamace Objednatele je Objednatel oprávněn pověřit odstraněním vady jinou odbornou právnickou nebo fyzickou osobu. Veškeré takto vzniklé náklady uhradí Objednateli Zhotovitel.

15.5.4.    Prokáže-li se ve sporných případech, že Objednatel reklamoval neoprávněně, tzn., že jím  reklamovaná vada nevznikla vinou zhotovitele a že se na ni nevztahuje záruční lhůta  resp., že vadu způsobil nevhodným užíváním díla Objednatel apod., je Objednatel povinen uhradit Zhotoviteli veškeré jemu, v souvislosti s odstraněním vady vzniklé náklady a smluvní pokutu ve výši 1.000,- Kč za každý den, po který Zhotovitel vadu odstraňoval, nejvýše však 50% z hodnoty vzniklých nákladů.

15.5.5.    Jestliže Objednatel v reklamaci výslovně uvede, že se jedná o havárii, je Zhotovitel povinen nastoupit a zahájit odstraňování vady (havárie) nejpozději do 48 hod po obdržení reklamace (oznámení).

15.5.6.    Objednatel je povinen umožnit pracovníkům Zhotovitele přístup do prostor nezbytných pro odstranění vady. Pokud tak neučiní, není Zhotovitel v prodlení s termínem nastoupení na odstranění vady ani s termínem pro odstranění vady

15.6.          Lhůty pro odstranění reklamovaných vad

15.6.1.    Lhůtu pro odstranění reklamovaných vad sjednají obě smluvní strany podle povahy a rozsahu reklamované vady. Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě o termínu odstranění reklamované vady platí, že reklamovaná vada musí být odstraněna nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace Objednatelem.

15.6.2.    Lhůtu pro odstranění reklamovaných vad označených Objednatelem jako havárie sjednají obě smluvní strany podle povahy a rozsahu reklamované vady. Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě o termínu odstranění reklamované vady (havárie) platí, že havárie musí být odstraněna nejpozději do 5 dnů ode dne uplatnění reklamace Objednatelem.

15.6.3.    O odstranění reklamované vady sepíše Objednatel protokol, ve kterém potvrdí odstranění vady nebo uvede důvody, pro které odmítá opravu převzít.

 

16.   Vlastnictví díla a nebezpečí škody na díle

16.1.          Vlastnictví díla

16.1.1.    Vlastníkem zhotovovaného díla je od počátku Objednatel.

16.2.          Nebezpečí škody na díle

16.2.1.    Nebezpečí škody ve smyslu § 368 odstavec 2 obchodního zákoníku nese od počátku Zhotovitel, a to až do doby řádného předání a převzetí díla mezi Zhotovitelem a Objednatelem.

 

17.   Pojištění díla

17.1.          Pojištění zhotovitele

17.1.1.    Zhotovitel je povinen být pojištěn proti škodám způsobeným jeho činností včetně možných škod pracovníků zhotovitele, a to až do výše ceny díla.. Doklady o pojištění je povinen na požádání předložit objednateli.

17.2.          Pojištění díla a jiná pojištění

17.2.1.    Zhotovitel je povinen před zahájením prací pojistit dílo proti všem možným rizikům, zejména  proti živlům a krádeži, a to až do celkové hodnoty díla. Doklady o pojištění je povinen na požádání předložit objednateli.

17.2.2.    Zhotovitel je povinen dále povinen zabezpečit

17.2.2.1.           Pojištění osob proti úrazu

17.2.2.2.           Pojištění subdodavatelů v rozsahu jejich dodávky

17.3.          Povinnosti obou stran při vzniku pojistné události

17.3.1.    Při vzniku pojistné události zabezpečuje veškeré úkony vůči pojistiteli Zhotovitel.

17.3.2.    Objednatel je povinen poskytnou v souvislosti s pojistnou událostí Zhotoviteli veškerou součinnost, která je v jeho možnostech

17.3.3.    Náklady na pojištění nese Zhotovitel a má je zahrnuty ve sjednané ceně.

 

18.   Vyšší moc

18.1.          Definice vyšší moci

18.1.1.    Za vyšší moc se považují okolnosti mající vliv na dílo, které nejsou závislé na smluvních stranách a které smluvní strany nemohou ovlivnit. Jedná se např. o válku, mobilizaci, povstání, živelné pohromy apod.

18.2.          Práva a povinnosti při vzniku vyšší moci

18.2.1.    Pokud se provedení předmětu díla za sjednaných podmínek  stane nemožným v důsledku vzniku vyšší moci, strana, která se bude chtít na vyšší moc odvolat, požádá druhou stranu o úpravu smlouvy ve vztahu k předmětu, ceně a době plnění. Pokud nedojde k dohodě, má strana, která se důvodně odvolala na vyšší moc, právo odstoupit od smlouvy. Účinnost odstoupení nastává v tomto případě dnem doručení oznámení.

 

19.   Změna smlouvy

19.1.          Forma změny smlouvy

19.1.1.    Jakákoliv změna smlouvy musí mít písemnou formu a musí být podepsána osobami oprávněnými za Objednatele a Zhotovitele jednat a podepisovat nebo osobami jimi zmocněnými.

19.1.2.    Změny smlouvy se sjednávají jako dodatek ke smlouvě s číselným označením  podle pořadového čísla příslušné změny smlouvy.

19.1.3.    Zápisy  ve Stavebním deníku se nepovažují za změnu smlouvy, ale slouží jako podklad pro vypracování příslušných dodatků ke smlouvě.

19.1.4.    Předloží-li některá ze smluvních stran návrh na změnu formou písemného dodatku ke smlouvě, je druhá smluvní strana povinna se k návrhu vyjádřit nejpozději do patnácti dnů ode dne následujícího po doručení návrhu dodatku.

19.2.          Převod práv a povinností ze smlouvy

19.2.1.    Zhotovitel je oprávněn převést svoje práva a povinnosti z  této smlouvy vyplývající na jinou osobu pouze s písemným souhlasem Objednatele.

19.2.2.    Objednatel je oprávněn převést svoje práva a povinnosti z  této smlouvy vyplývající na jinou osobu pouze s písemným souhlasem Zhotovitele.

 

20.   Odstoupení od smlouvy

20.1.          Důvody opravňující k odstoupení od smlouvy

20.1.1.    Nastanou-li u některé ze stran skutečnosti bránící řádnému plnění této smlouvy je povinna to ihned bez zbytečného odkladu oznámit druhé straně a vyvolat jednání zástupců oprávněných k popisu smlouvy.

20.2.          Způsob odstoupení od smlouvy

20.2.1.    Chce-li některá ze stran od smlouvy odstoupit na základě ujednání ze smlouvy vyplývajících je  povinna svoje odstoupení písemně oznámit druhé straně s uvedením termínu, ke kterému od smlouvy odstupuje.V odstoupení musí být dále uveden důvod, pro který strana od smlouvy odstupuje a přesná citace toho bodu smlouvy, který ji k takovému kroku opravňuje. Bez těchto náležitostí je odstoupení neplatné.

20.2.2.    Nesouhlasí-li jedna ze stran s důvodem odstoupení druhé strany nebo popírá-li jeho existenci je povinna to písemně oznámit nejpozději do deseti dnů po obdržení oznámení o odstoupení. Pokud tak neučiní, má se za to, že s důvodem odstoupení souhlasí.

20.3.          Den účinnosti odstoupení

20.3.1.    Odstoupení od smlouvy nastává dnem následujícím po dni, ve kterém bylo písemné oznámení o odstoupení od smlouvy doručeno druhé straně, pokud druhá strana nepopře ve stanovené lhůtě důvod odstoupení. V opačném případě je dnem účinnosti odstoupení od smlouvy den na kterém se strany dohodnou nebo den který vyplyne z rozhodnutí příslušného orgánu.

20.4.          Důsledky odstoupení od smlouvy

20.4.1.    Odstoupí-li některá ze stran od této smlouvy na základě ujednání z této smlouvy vyplývajících, pak povinnosti obou stran jsou následující:

a)       Zhotovitel provede soupis všech provedených prací oceněný dle způsobu kterým je stanovena cena díla

b)       Zhotovitel provede finanční vyčíslení provedených prací, popřípadě poskytnutých záloh a zpracuje „dílčí konečnou fakturu“

c)       Zhotovitel odveze veškerý svůj nezabudovaný materiál, pokud se strany nedohodnou jinak

d)       Zhotovitel vyzve objednatele k „dílčímu předání díla“ a objednatel je povinen do tří dnů od obdržení vyzvání zahájit „dílčí přejímací řízení“

e)       po dílčím předání provedených prací sjednají obě strany písemné zrušení smlouvy

f)         strana, která důvodné odstoupení od smlouvy zapříčinila je povinna uhradit druhé straně veškeré náklady jí vzniklé z důvodů odstoupení od smlouvy, ušlý zisk a navíc jednorázovou smluvní pokutu ve výši 1% z uzavřené ceny díla.